Olet täällä

Vierailuesitys
DEBORAH HAY & CULLBERG-BALETTI: FIGURE A SEA

Koreografia: Deborah Hay
Säveltäjä: Laurie Anderson
Valosuunnittelu: Minna Tiikkainen
Tanssijat: Adam Schütt, Alexandra Campbell (vierailija), Anand Bolder, Camille Prieux, Daniel Sjökvist, Eleanor Campbell, Eva Mohn, Gesine Moog, Jac Carlsson, Katie Jacobson, Katie Vickers (vierailija), Samuel Draper, Simon Tanguy (vierailija), Ulrika Berg (vierailija), Unn Faleide, Vera Nevanlinna (vierailija), Vincent Van der Plas
Tuotanto: Cullberg Ballet (Sweden)
Yhteistuottajat: Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki; Peak Performances @ Montclair State University, New York (USA); Balletto di Roma, Rooma (Italia); Centro per la Scena Contemporanea – Comune di Bassano del Grappa (Italia); CCAP, Tukholma (Ruotsi)
Tukijat: the Italian Cultural Institute, Tukholma, Koneen Säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Ensi-ilta: 24.9.2015, Dansens Hus, Tukholma (Ruotsi)
Kuva: Urban Jörén

Kesto: 60 min

Teosalustus la klo 18.15–18.45. Suomen Kansallisteatterin Lavaklubilla.
Taiteilijatapaaminen su 15.1. esityksen jälkeen.

Liput: 43 / 39 / 22 €
Zodiakin sarjakortti ei käy esityksiin.

SUOMEN KANSALLISTEATTERI
Suuri näyttämö

14.1.2017 19:00 Ensi-ilta
15.1.2017 15:00

Esitysarkisto 2017 Deborah Hay, Cullberg-baletti: Figure a Sea

Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä nähdään tammikuussa 2017 ainutlaatuinen tanssivierailu suoraan nykytanssin huipulta. Figure a Sea tuo yhteen ruotsalaisen maineikkaan Cullberg-baletin ja amerikkalaisen post-modernin tanssin legendan Deborah Hayn. Teoksen hienostuneen äänimaiseman on luonut yhtä legendaarinen Laurie Anderson.

Cullberg-baletti on Ruotsin kansainvälisesti tunnetuin tanssiryhmä. Ensemble on kahden viimeisen vuoden aikana luonut voimakkaasti nahkansa. Ryhmää vuodesta 2014 johtanut Gabriel Smeets on kutsunut vieraileviksi koreografeiksi sellaisia nimiä kuin Edouard Lock, Jefta van Dinther ja Trajan Harrell ja ohjannut ryhmän suoraan eurooppalaisen nykytanssin ytimeen.

Figure a Sea -teoksessa Cullberg-baletin tanssijat saavat koreografikseen elävän legendan. Vuonna 1941 syntynyt Deborah Hay on ollut amerikkalaisen nykytanssin tärkeimpiä vaikuttajia aina 1960-luvulta lähtien.

Figure a Sea on isolle ryhmälle luotu, vuoroveden lailla aaltoileva nykytanssiteos. Hayn ainutlaatuinen, tanssijan valppaaseen läsnäoloon perustuva tapa luoda koreografiaa saa suuren ryhmän myötä uusia, runollisia ulottuvuuksia.

Figure a Sea’ssa tanssija ja näyttämö näyttäytyvät loputtomien mahdollisuuksien merenä. Hay haastaa tanssijoiden älyn, kauneuden ja nopeuden eikä jatkuvassa liikkeessä olevassa esityksessä tapahdu mitään sattumalta. Teoksen avainsanoja ovat helppous, tarkkuus, näkyvyys, monitulkintaisuus ja samankaltaisuus.

Teoksessa tanssii Cullbergin vakituisten tanssijoiden lisäksi myös suomalainen Vera Nevanlinna. Teoksen valosuunnittelija on kansainvälisesti tunnettu suomalaisnimi Minna Tiikkainen.

"Figure a Sea on ajatuksia herättävä, virtaava ja erittäin kaunis teos. - - Harvoin on teoksen nimi ollut yhtä runollisen täsmällinen ja virkistävän moniulotteinen." – Örjan Abrahamsson, Dagens Nyheter

Figure a Sea’n ensi-ilta oli syyskuussa 2015 Tukholman Dansens Husin suurella näyttämöllä.

Vierailu toteutuu Kansallisteatterin ja Zodiak – Uuden tanssin keskuksen yhteistyönä.

 


Deborah Hay (s. 1941) on tanssija, koreografi, pedagogi ja ohjaaja, joka on ollut amerikkalaisen nykytanssin tärkeimpiä vaikuttajia aina 1960-luvulta lähtien. Hay oli yksi legendaarisen Judson Dance Theatren perustajajäsenistä New Yorkissa yhdessä mm. David Gordonin, Steve Paxtonin ja Yvonne Rainerin kanssa. 1970-luvulla Hay ryhtyi kehittelemään ’playing awake’ -konseptia, joka vaatii esiintyjältä kokonaisvaltaista läsnäoloa. Vuosikymmenien työ on dokumentoitu lukuisissa kirjoissa ja artikkeleissa.

Hayn koreografin ura lähti uuteen nousuun 1990-luvulla. Hay on sittemmin tehnyt yhteistyötä muun muassa Mikhail Baryshnikovin ja saksalaisen koreografin William Forsythen ryhmän kanssa. Haylla on erityisen lämpimät suhteet Suomeen ja Uuden tanssin keskus Zodiakiin, mistä todistaa muun muassa hänelle vuonna 2009 myönnetty Teatterikorkeakoulun kunniatohtorin arvonimi.

Deborah Hayn työtapa poikkeaa perinteisestä koreografisesta työskentelystä. Hay ei siirrä koreografiaa tanssijalle valmiina liikemuotojen sarjana. Hän ei myöskään kerro mitä (liikkeitä) tehdään, vaan hän keskittyy siihen, miten tehdään. Hay ohjaa tanssijaa pysyttelemään ihmetyksen tilassa tanssin aikana, kysymään jatkuvasti monia nyt-hetkeen ravistavia kysymyksiä: ”Mitä jos kaikki kehoni solut voisivat käydä dialogia kaiken näkemänsä kanssa?”