Olet täällä

Kantaesitys
MARIA-VESPER

Koreografia: Anna Mustonen
Musiikin johto, cembalo: Marianna Henriksson
Esiintyjät:
Hanna Ahti, Anna Kupari, Eleni Pierides;
sopraanot Tuuli Lindeberg, Sirkku Rintamäki;
altto Teppo Lampela;
tenorit Taavi Oramo, Juho Punkeri;
basso Jussi Lehtipuu
& Helsingin Barokkiorkesteri
Pukusuunnittelu: Piia Rinne
Valosuunnittelu: Heikki Paasonen
Dramaturgia: Masi Tiitta
Tuottaja: Riikka Thitz
Tuotanto: Zodiak - Uuden tanssin keskus, Helsingin Barokkiorkesteri, Anna Mustonen & Marianna Henriksson
Kuva: Piia Rinne

Esitystä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus, Alfred Kordelinin säätiö ja Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Teosalustus 21.4. klo 18.15–18.45
Taiteilijatapaaminen 22.4. esityksen jälkeen.

Liput: 37,50/27,50/22,50€

PANNUHALLI

To 19.4. 19:00 Ensi-ilta
La 21.4. 19:00
Su 22.4. 15:00
Ti 24.4. 19:00

Anna Mustonen, Marianna Henriksson, Helsingin Barokkiorkesteri: Maria-vesper

Koreografi Anna Mustosen ja cembalisti Marianna Henrikssonin uudessa teoksessa Claudio Monteverdin musiikki kohtaa uuden tanssin.

Monteverdin Maria-vesper on suurimuotoinen kokoelma kirkollista musiikkia vuodelta 1610. Esitys muodostuu kolmen tanssijan, kuuden laulajan, soitinyhtyeen ja yleisön yhteen kokoontumisesta Pannuhallin katedraalimaiseen tilaan.

Maria-vesperin musiikki sisältää ikiaikaisten psalmimelodioiden käsittelyä säteilevän renessanssipolyfonian keinoin, mutta myös intiimejä, sisäiseen kosketukseen tähtääviä lauluja. Myös näyttämöllä liikutaan ylevän monumentaalisuuden ja yksilön arkisen tunnekokemuksen välillä. 

Teoksen koreografian rakentumista ohjaa ajatus laulamisesta ja soittamisesta tanssina, ja musiikista voimana, joka vaikuttaa suoraan kuulijan kehoon. Maria-vesper kutsuu hiljentymään, kuuntelemaan ja lumoutumaan sävelistä, jotka värisyttävät, tuudittavat ja virtaavat paikallaolijoiden kehoissa. 

Mustosen ja Henrikssonin edellisessä teoksessa Di anima et di corpo alkanut yhteistyö varhaisbarokin musiikin ja uuden tanssin parissa saa nyt jatkoa Suomessa harvemmin esitetyn Monteverdin Maria-vesperin tulkintana. Millaisia yhdessä kuuntelemisen hetkiä, tansseja ja kehollisia kokemuksia se synnyttää nyt – yli 400 vuotta julkaisunsa jälkeen?