Olet täällä

Vierailuesitys
THE MATCH

Koreografia: Deborah Hay
Alkuperäinen valosuunnittelu: Jennifer Tipton
Valosuunnittelu alkuperäisen pohjalta: Ivan Wahren
Puvustus: Marita Tjärnström
Harjoittaja: Lisa Drake
Tanssijat: Adam Schütt, Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska, Anand Bolder, Eleanor Campbell, Suelem de Oliveira da Silva, Unn Faleide (neljä tanssijaa, vaihteleva miehitys)
Alkuperäisteoksen vuosi: February 2004, Danspace, New York
Cullbergin ensi-ilta: 23.8.2019, Tanz im August (Berlin)
Vierailun tuotanto: Zodiak, Cullberg, Stoa
Kuvat: Urban Jörén

Taiteilijatapaaminen ke 1.4. esityksen jälkeen

Yhteisilta:
Deborah Hay – Vera Nevanlinna: News

Yhteisillan kesto: n. 1 h 50 min

Liput: 31,00/25,00/16,50 €
Huom! www.lippu.fi

Zodiakin sarjalippu käy esityksiin, sarjalipun esitysliput Tiketistä.

STOA
Teatterisali (Turunlinnantie 1, Itäkeskus)

Ke 1.4. 19:00 Ensi-ilta
To 2.4. 19:00

Cullberg , Deborah Hay: The Match

Koreografi Deborah Hay loi vuonna 2019 maailmankuululle ruotsalaiselle Cullberg-tanssiryhmälle uuden version ikonisesta mestariteoksestaan The Match. Uusi versio sai ensi-iltansa Berliinin Tanz im August -festivaalilla vuonna 2019 osana Deborah Hay -retrospektiiviä. Nyt tämä kiehtova ja energinen äyljen mittelö nähdään kahtena iltana Helsingissä.

Hauska ja outo The Match on neljästä kullakin esityskerralla spontaanisti vaihtuvasta soolo-osasta koostuva monikerroksinen kvartetti. Jokaisessa esityksessä Eeualalle nousee erilainen soolo.

The Match sisältää myös meditaation kaltaisia harjoituksia, jotka sitovat tanssijat näkymättömin langoin materiaaliinsa rakentamalla lavalle selkeästi havaittavan henkisen tason, tunnetason ja ruumiillisen tason kehyksen. Teos rakentuu kokemuksen, huomion ja havainnon luonteen tarkastelulle.

Eräs newyorkilainen kriitikko kirjoitti alkuperäisen version ensi-illan jälkeen näin: ”Teoksessa ei ole musiikkia, joten huomio keskittyy tanssijoihin: heidän mystisiin siirtymisiinsä ja keskinäisiin – sekä tilallisiin että henkilöiden välisiin – suhteisiinsa, ja myös siihen tyydyttävään tapaan, jolla Hay asettelee heidät tilaan… The Matchin omalaatuisessa ja yllättävän komeassa maailmassa.” – The New York Times, Jennifer Dunning

The Match sai ensi-iltansa Dancespace-tapahtumassa St. Mark’s Churchissä New Yorkissa helmikuussa 2004. Lavalla nähtiin tuolloin joukko hyvin kokeneita tanssijoita ja esiintyjiä: Ros Warby Australian Melbournesta, Chrysa Parkinson ja Wally Cardona New Yorkista sekä Mark Lorimer Lontoosta.

Uudessa versiossa nähdään neljä tanssijaa Cullbergin riveistä.

”Jatkuva innostukseni ja haluni työskennellä Cullbergin kanssa perustuu ryhmän kollektiiviseen energiaan ja avoimuuteen, jolla he suhtautuvat yhdessä tanssimiseen. Ryhmässä on mukana huikea määrä tanssijoita, joiden kehollinen älykkyys ja liikkeen virtuositeetti ovat aivan omaa luokkaansa”, Hay kuvailee ryhmän kanssa jatkuvaa yhteistyötään.

 

Deborah Hay

Brooklynissä vuonna 1941 syntynyt Deborah Hay on noussut ikoniseen asemaan koreografien keskuudessa. Hänen työnsä alkoi 1960-luvun New Yorkissa kokeellisessa Judson Dance Theatressa, joka oli yksi radikaaleimmista ja vaikutusvaltaisista postmoderneista taideliikkeistä. Hayn tanssitaide keskittyy opittujen kehollisten toimintamallien purkamiseen laajentamalla kenttää, josta tanssija voi kerätä resursseja liikeilmaisuun. Hän on työskennellyt pitkään merkittävien tanssitaiteilijoiden, kuten Mikhail Baryshnikovin, sooloteosten koreografina. Koreografi William Forsythe vaikutti Hayn kansainvälisen uran kehitykseen nähtyään The Match -kvartetin Montpellier Dansessa vuonna 2005.

Vuonna 2015 Deborah Hay loi Figure a Sea -esityksen Laurie Andersonin musiikkiin suoraan Cullbergille. Zodiak oli yksi teoksen kansainvälisistä osatuottajista. Figure a Sea on saanut kiitosta sekä yleisöltä että kriitikoilta ympäri maailmaa. Teos on kiertänyt Yhdysvalloissa ja Euroopassa, ja se on kuulunut useiden arvostettujen festivaalien, kuten Montpellier Dansen ja Venetsian biennaalin kansainvälisen nykytanssifestivaalin, ohjelmistoon.

Deborah Haylle on myönnetty useita palkintoja ja apurahoja, joihin lukeutuu myös ensimmäinen Doris Duke Artist Award vuonna 2012. Vuonna 2009 Deborah Haylle myönnettiin Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Tanssitaiteen kunniatohtorin arvonimi hänen kattavasta ja yhä jatkuvasta työstään nykytanssin etulinjassa sekä esiintyjänä, koreografina että käytännön taidefilosofina. 5.5.2015 Ranskan kulttuuri- ja viestintäministeriö myönsi hänelle Chevallier de L’Ordre Des Arts et Des Lettresin arvonimen.

 

Cullberg

Cullberg on ruotsalainen kansallisella ja kansainvälisellä tasolla toimiva repertuaaritanssiteatteri, joka osallistuu aktiivisesti yhteistuotantoihin tavoitteenaan tehdä uusimmasta tanssitaiteesta mielenkiintoista mahdollisimman monille. Cullberg tutkii yhteistyössä eri puolelta maailmaa peräisin olevien koreografien kanssa miten tanssia voidaan määritellä, tuottaa ja esittää. Nämä tutkimukset muodostavat tämän kansainvälisen kentän sydämessä jatkuvasti liikkeessä olevan ryhmän keskeiset tukipilarit.

Vuosina 2019–2021 Cullberg työskentelee kolmen taiteilijan kanssa. He ovat Alma Söderberg, Deborah Hay ja Jefta van Dinther. Ryhmän ytimen muodostaa 17 huippuluokan yksilötanssijaa, joilla on ryhmän esityksissä keskeinen rooli. Ohjelmistoon kuuluu myös teoksia seuraavilta taiteilijoilta: Ian Kaler/Planningtorock, Eleanor Bauer / Jonatan Leandoer Håstad / Yung Lean ja Margrét Sara Guðjónsdóttir. Cullbergia johtavat taiteellinen johtaja Gabriel Smeets ja toimitusjohtaja Stina Dahlström. Cullberg kuuluu Ruotsin kiertävään kansallisteatteriin Riksteaterniin.