Olet täällä

Haastattelu: W A U H A U S

 Katri Naukkarinen

Kuva: Katri Naukkarinen

Zodiakin syyskauden ensimmäinen ensi-ilta on erityinen yhteistyö, Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 11. syyskuuta ensi-iltansa saava näyttämösovitus Yuval Noah Hararin menestysteoksesta Sapiens. Zodiak on mukana toteuttamassa esitystä Kansallisteatterin ja taidekollektiivi W A U H A U Sin kanssa.

Kysyimme ensi-illan lähestyessä W A U H A U Silta muutaman kysymyksen.

1. Kansallisteatterin blogissa avaatte WAUHAUSin työtapaa lainaamalla Heidiä: "Haluan tehdä teoksia, joista on mahdotonta puhua puhumatta niiden äänisuunnittelusta.". Soveltamalla tätä ajatusta teoksen muihin taiteellisiin osa-alueisiin haluaisin kysyä millä kaikilla tavoin koreografia näkyy Sapiensin näyttämöversiossa?

Sapiensissa keskeisenä näyttämöelementtinä ovat dioramat. Diorama on osittain kolmiulotteinen asetelma, joka esittää esimerkiksi historiallista tapahtumaa tai tilannetta luonnossa. Dioraamoja käytetään yleensä historiallisissa- tai luonnontieteellisissä museoissa, joissa ne toimivat ikään kuin ikkunoina toisiin aikoihin tai todellisuuksiin. Sapiens-esityksessä historian kulkua seurataan eri tavalla rakentuvien ja purkaantuvien dioramojen avulla.

Näissä dioramoissa seikkailevat meidän sapiensimme, historian eri hetkistä näyttämölle eksyneet ihmislajin edustajat. Isossa osassa kohtauksia näyttelijät ovat paikallaan stilleissä. He ovat pysähtyneet keskelle jotain tilannetta, aivan kuin museon täytetyt eläimet tai vahanuket.

Sapiensissa koreografia liittyy kaikkeen: näyttämökoneiston liikkeisiin, dioramojen rakentumiseen pienistä tai suurista palasista, sekä dioramoissa esitettyihin tilanteisiin, joissa sapiensien pysähtyneet kehot pyrkivät elävöittämään historiaa. Tai ainakin sitä tarinaa historiasta, jota me tällä kertaa kerromme.

2. Samassa blogitekstissä avaatte hienosti sitä miten Annin ja Heidin kehittämä playback-tekniikka keskittää näyttelijätyön fyysisyyteen ja gestiikkaan. Esityksessä mukana oleville freelancetanssijoille (ja Iidalle) tämä lienee hyvin luonteva tapa lähestyä roolityötä, mutta miten Kansallisteatterin näyttelijät ovat lähteneet mukaan prosessiin?

Kansallisteatterin näytteljät ovat olleet alusta lähtien täysillä mukana. Aloitimme koko prosessin sillä, että jaoimme kaiken tiedon, mitä olimme ennakkosuunnitteluvaiheessa keränneet. Ehkä sen takia olemme alusta lähtien olleet yhteisen esityksen äärellä, eikä mitään valtavia yllätyksiä ole vielä tullut. Toki matkalla on ollut paljon hakemista ja ihmettelyä, mutta se on tehty yhdessä.

Tämän kokoisessa talossa näyttelijät joutuvat kohtaamaan monenlaisia tekemisen tapoja ja tuntuu, että heitä ei kovin helpolla saa häkeltymään. Täällä koko uransa näytellyt henkilö on melko kovaksi keitetty ammattilainen. Monet näyttelijöistämme ovat hyvin tottuneita rakentamaan hahmojaan gestiikan kautta ja vaikka lähestymistapa on tietenkin hieman eri kuin tanssijoilla, on heidän kehollinen tietoisuutensa todella vahva.

W A U H A U S -kollektiivin esittely Kansallisteatterin blogissa.