Margrét Sara Guðjónsdóttirin teos Boundless Ominous Fields pyrkii aktivoimaan sekä esiintyjän että katsojan arkaaiset ja energeettiset ylisukupolviset arkistot.

Näyttämöllä kaksi muuntuneissa tajunnantiloissa olevaa kehoa kulkee sisäisten arkistojen läpi, henkilökohtaisen elämänkerrallisen ruumiin ja välittömän tiedostavan mielen tuolla puolen.

Esiintyjien ruumiit pikemminkin kanavoivat kuin esittävät tai edustavat jotain. Uppoutuneena epigeneettiseen painaumaansa, tuntemattoman ja hypertutun välimaastoissa väreillen, ne toimivat heijastuspintana ja porttina jaettuun alitajuiseen maaperäämme.

Boundless Ominous Fields sukeltaa syvemmälle Guðjónsdóttirin pitkäjänteiseen fenomenologiseen tutkimukseen, joka käsittelee muuntuneiden tajunnantilojen ruumiillistamista näyttämöllä. Guðjónsdóttir on luonut teoksen yhteistyössä suomalaisten esiintyjien Karolina Ginmanin ja Marlon Moilasen kanssa. Teos on Ginmanin ja Moilasen tuottaman trilogian ensimmäinen osa.

Margrét Sara Guðjónsdóttir

Margrét Sara Guðjónsdóttir on Islannissa syntynyt koreografi, joka työskentelee nykyään Berliinissä. Hän opiskeli tanssia Hollannissa ja työskenteli esiintyjänä useiden eri taiteilijoiden kanssa ympäri Eurooppaa vuosina 2001–2014. Guðjónsdóttir on yksi islantilaisen Panic Productions -tuotantotalon perustajista. Vuosina 2004–2009 toiminut Panic Productions tuotti ja laittoi aluille kansainvälisten taiteilijoiden kanssa tehtyjä esityksiä Islannissa ja kansainvälisesti. Samaan aikaan Guðjónsdóttir asui Berliinissä ja loi omia teoksiaan sekä teki kansainvälisiä kiertueita.

Vuodesta 2010 lähtien Guðjónsdóttir on käsitellyt koreografisissa teoksissaan sosiopoliittisen kehon patologista jälkeä ja sen purkamista kehoissamme sekä tutkinut FULL DROP -menetelmää, joka tähtää syväkudoksen vapauttamiseen. Hän pitää purkamista ja vapautumista käsitteleviä töitään suorina poliittisina eleinä ja aktivismina. Laajemmin Guðjónsdóttirin teokset käyvät koreografisessa kontekstissa jatkuvaa keskustelua parantamisesta, feminismistä, yhteenkuuluvuudesta ja energeettisen kansalaisuuden käsitteistä.

Esiintyjät käyttävät hänen FULL DROP -menetelmäänsä keinona päästä käsiksi erilaisiin kehollisuuden ja muuntuneen tietoisuuden tiloihin eli niin sanottuihin HYPERSTATES-tiloihin. Näitä kehollisia tiloja juhlistetaan vastarintana ulkoisesti ja sisäisesti asetetuille suoritusvaatimuksille. Ne tarjoavat vaihtoehtoista energiaa ja voimaa muodostaen kontrastin hyperaktiivisuudelle. Tiloista muodostuva kehollinen kieli toimii porttina alitajuntaan, mikä mahdollistaa sisäisen ja ulkoisen todellisuutemme radikaalin kyseenalaistamisen uudenlaisen tiedon ja itsen havainnoinnin valossa.

Esityksestä sanottua

Margrét Sara Guðjónsdóttirin haastattelu Zodiakin Päiväkirjassa (englanniksi).

Esityksen käsittelyä Mikä meitä vaivaa -podcastissa (linkki SoundCloudiin)


 

Ohjaus, koreografia, konsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Esiintyminen, koreografia: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tilakonsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Valo- ja tilasuunnittelu: Sofia Palillo
Ääni ja sävellys: Lucy Railton
Pukusuunnittelun konsultaatio: Hanne Jurmu
Tuottaja: Inari Pesonen
Tuotanto: Karolina Ginman, Marlon Moilanen, Zodiak – Uuden tanssin keskus, Inspirera Konspirera rf
Trilogia-konsepti: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Svenska Kulturfonden, Oskar Öflunds Stiftelse, Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto, Eugène, Elisabeth & Birgit Nygréns Stiftelse, Goethe-Institut Finnland
Residenssituki: Saaren kartano / Koneen Säätiö, Ehkä-tuotanto & Nykytaiteen tila Kutomo, Pengerkatu 7 Työhuone, Zodiak – Uuden tanssin keskus
Ennakkokuvat: Haliz Yosef
Esityskuvat: Sinem Kayacan / Zodiak

KANTAESITYS