"Tänä kevättalvena olen saanut ilon ja kunnian työskennellä Zodiakin Zodiak-nuoret-yleisötyöhankkeen parissa, joka tänä keväänä on liittynyt minulle tärkeän ja rakkaan Carl Knif Companyn ja Zodiakin yhteistuotantoon, uuteen Sessions-teokseen." Näin kirjoittaa tanssitaiteilija Jonna Aaltonen.

Tänä kevättalvena olen saanut ilon ja kunnian työskennellä Zodiakin Zodiak-nuoret-yleisötyöhankkeen parissa, joka tänä keväänä on liittynyt minulle tärkeän ja rakkaan Carl Knif Companyn ja Zodiakin yhteistuotantoon, uuteen Sessions-teokseen. Työskentelen teoksessa sekä tanssijana, että koreografin assistenttina.

Zodiak-nuoret-hanke toteutetaan vuosina 2021–2025 Jane ja Aatos Erkko Säätiön tuella. Hankkeen kohderyhmänä ovat yläkoulu-, ammattikoulu- ja lukioikäiset nuoret. Päämääränä on tarjota nuorille kohtaamisia ja kokemuksia nykytanssin äärellä.

Hankkeeseen liittyen minä ja upea kollegani Terhi Vaimala olemme ohjanneet / tulemme ohjaamaan nuorille yhteensä 12 Carl Knifin Hengitys – Katse – Tila -metodiin perustuvaa työpajaa. Olemme kohdanneet huikeita, taitavia, avoimia, ajattelevia, rohkeita, heittäytyviä, inspiroivia nuoria tämän upean metodin puitteissa.

Lisäksi hankkeen tuella olen voinut tarjota nuorille lippuja Sessions-esityksiimme toukokuussa uudessa, upeassa Tanssin talossa. Ilolla ja innolla odotamme tulevia kohtaamisia myös esitysten merkeissä. Ihanaa ja huomionarvoista on myös se, että olen saanut tarjota työpajoja ja lippuja myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle!

tanssijoita salissa
Työpaja Turun tanssioppilaitoksessa 3.3.2022             
Kuva: Miira Kaarenoja

 

Tanssijoita ja Jonna
Työpaja Västra Nylands Folkhögskolanissa 15.3.2022
Kuva: Tytti Kronqvist

 

Olemme Terhin kanssa alusta asti saaneet olla todistamassa Callen Hengitys – Katse – Tila -metodin syntyä ja kehityskaarta ja saaneet olla mukana kehittämässä sitä. Myös siksi on ollut äärimmäisen antoisaa ja inspiroivaa saada olla jakamassa tätä tietotaitoa myös nuorille.

Vaikka menetelmä on alun perin kehitetty ammattitanssijoille koreografiseksi työkaluksi ja esiintymismetodiksi, niin on ollut riemastuttavaa huomata miten menetelmä aukeaa yhtä lailla harrastajille ja tanssin opiskelijoille, kuten myös henkilöille, joilla ei ole aiempaa kokemusta tanssiharrastuksesta.

Kokemus on opettanut, että nuoret ovat intoa täynnä ja nälkäisiä liikkumaan ja oppimaan. Välillä menetelmän/työpajan hitaampi, somaattinen, kehon sisäiseen tilaan ja hengitykseen keskittyvä alku on ollut nuorille haasteellinen ja keskittyminen tähän on saattanut olla vaikeaa. Motivaatio myös tähän osioon syventymiseen on löytynyt keskustelemalla ja kertomalla, että rauhoittuminen ja kehon sisäiseen tilaan keskittyminen on olennaista mm. menetelmän seuraavien rakennuspalikoiden haltuunotossa, ja että hengityksen, katseen ja esim. selkärangan kytkeminen toisiinsa on oivallinen työkalu, jota voi hyväksikäyttää kaikenlaisessa esiintymisessä. Työpajan lopulla kaikki ovatkin olleet yhtä mieltä siitä, että hidas, hengitykseen keskittyvä alku on menetelmän ymmärtämisen kannalta olennaista.

Erityisen innoissaan nuoret ovat olleet kuullessaan, että he saattavat havaita tulevassa Sessions-esityksessä samoja tehtäviä ja harjoitteita, joita he itse saivat työpajassa kokeilla. Työpajat ovat selkeästi lisänneet motivaatiota tulla katsomaan esitystämme.

Ohjasimme työpajoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Työpajat toteutuvat yhdeksässä eri oppilaitoksessa ympäri Etelä-Suomea:

  • Turun Tanssioppilaitoksessa,
  • Västra Nylands Folkhögskolanissa (VNF) Karjaalla,
  • Musiikkiopisto Arkipelagissa Paraisilla ja Kemiönsaarella,
  • Sibelius lukiossa,
  • ja Kallion lukiossa Helsingissä,
  • Vaskivuoren lukiossa Vantaalla,
  • Keravan tanssiopistolla, sekä
  • Oopperan balettioppilaitoksella.

Paikkakunnissa on ihania kontrasteja! Nuoret ovat huikeita kaikkialla!

Työpajoihin osallistuneet nuoret tulevat siis myös esitystämme katsomaan toukokuussa. Lisäksi esityksiämme saapuu katsomaan opiskelijoita

  • Tampereen konservatoriosta,
  • Turun klassillisesta lukiosta,
  • Vantaan tanssiopistosta sekä
  • Espoon tanssiopistosta.

* * *

Monille, erityisesti ”periferiasta” Helsinkiin tulevalle ryhmälle ja opiskelijalle toukokuinen retki tulee olemaan ikimuistoinen monestakin syystä: ihana, keväinen, kenties ensimmäinen korona-eristyneisyyden jälkeinen ”luokkaretki”. Ensimmäinen kosketus ja tutustuminen Suomen uuteen Tanssin taloon. Ensimmäinen kerta Zodiakin ja/tai Carl Knif Companyn teoksen yleisönä. Toivottavasti lunastamme paikkamme näiden nuorten sydämissä ja saamme tulevaisuudessakin tavata heitä katsomoissamme ja muissa tanssi-kohtaamisissa. Tämä olisi meille ilo ja kunnia!

Hankkeen puitteissa saatoin lisäksi tarjota Kruunuhaan yläkoulun 26:lle 9-luokkalaiselle mahdollisuuden tulla seuraamaan harjoituksiamme. Huikean treeniviikon päätteeksi saimme tämän upean nuorisojoukon vieraaksemme Kaapelitehtaalle Zodiakin harjoitussaliin.

Etukäteen meitä jännittivät nuorten reaktiot, mutta kävi ilmi, että jännitys oli turhaa: saimme kerrassaan herkkiä, tarkkanäköisiä kommentteja, arvokasta ja tärkeää palautetta, joka auttoi meitä kovasti eteenpäin harjoitusprosessissamme. Visiitistä jäi hyvä ja lämmin mieli puolin ja toisin. Tästä muistona on ihana viesti, jonka sain nuorten opettajalta Kaisa Hahlilta vierailun jälkeen:

”Kiitos! Oli niin inspiroivaa ja merkityksellistä! Upea teos tuloillaan! Vieläkin ajattelemme lämmöllä vierailuamme harjoituksissanne! Ja suurkiitos myös lippu-mahdollisuudesta.”

Olen todella saanut huiman ihanaa, kiittävää, kannustavaa ja kaikenmoisiin jatkohankkeisiin inspiroivaa palautetta tähän mennessä hankkeeseen osallistuneilta yhteistyötahoilta. Tässä alla yksi ihanista, kannustavista palautteista:

"Kiitos, Jonna työpajasta!

Tämä on niin parasta yleisö- ja yhteistyötä!

Nuorille tanssinharrastajille ammattitanssijan kohtaaminen omassa tanssisalissa yhdessä tanssien ja uutta oppien on jo silmiä avaava kokemus. Saatikka vielä se, että saa lisäksi kutsun Tanssin taloon katsomaan tanssiteosta, jossa tämä sama ammattilainen tanssii mukana. Ette arvaakaan, miten suuri apu tällaisesta on nuorten omalle opettajalle oppilaiden motivoimisessa ja innostamisessa.

Meidän on vaikea saada rahoitusta työpajoihin ja esitysvierailuihin, mutta kun ne nyt tarjottiin ilmaiseksi, niin kuljetuksiin periferiasta metropoliin järjestyikin yhtäkkiä helposti rahoitus omasta takaa. Ihan winwin ja parasta mainosta sekä Carl Knif Companylle että Zodiakille. Tervetuloa Kemiönsaarelle tanssimaan ja tanssittamaan! 💕

Parhain terveisin;

Marianne Petters, tanssinopettaja, Musiikkiopisto Arkipelag, Kemiönsaari"
 

Tanssijoita salissa
Työpaja Oopperan balettioppilaitoksella 12.4.2022
Kuva: Jonna Aaltonen

 

Tanssijoita salissa
Työpaja Musiikkiopisto Arkipelagissa,
Kemiönsaarella 11.4.2022
Kuva: Jonna Aaltonen

 

Kaiken hienon palautteen keskellä on kuitenkin myös todettava, että kehitettävääkin riittää nykytanssin yleisötyön saralla ja nuorten tavoittamiseksi. Vaikka tanssiin erikoistuneet koulut ja oppilaitokset ovat olleet äärimmäisen kiitollisia, iloisia ja innostuneita Zodiak-nuoret-hankkeen tarjoamasta kädenojennuksesta, on totuuden nimissä sanottava, että kaikki tahot/oppilaitokset, joille työpajoja/vapaalippuja olen tarjonnut, eivät ole kokeneet niitä oppilailleen/opiskelijoilleen kiinnostaviksi. Yhteydenottooni ei ole reagoitu millään tavalla.

Kehittämistyötä siis riittää erilaisten yleisöjen tavoittamiseksi. Kuinka ja minkälaisin sanoin lähestyisimme tanssiin vihkiytymätöntä oppilaitosta tällaisissa tilanteissa? Kuinka voisimme motivoida opettajia/rehtoreita käyttämään tiukkaa aikaresurssiaan tanssiasian esittelemiseksi oppilailleen? Ja löytämään sille aikaa opetuksen viitekehyksessä? Näihin kysymyksiin itselläni ei ole vastauksia tässä kohtaa. Toivottavasti tulevaisuudessa löydämme oikeat sanat ja motivaatiokoukut.  

* * *

Lopuksi haluan lausua ison kiitoksen Zodiakille ja Carl Knif Companylle mahdollisuudesta työskennellä tämän upean hankkeen parissa. Olen kokenut olevani tärkeän ja arvokkaan asian äärellä. On etuoikeutettua ja inspiroivaa saada tällä tavoin lähestyä tanssiteosta niin useasta eri näkökulmasta ja erityisesti kohdata eri sukupolvia tanssin äärellä!

Enkä voi tässä yhteydessä olla mainitsematta, että kaiken tämän peilautuessa korona-pandemian eristysaikaan ja meneillään olevaan, kaikkeen ja kaikkiin vaikuttavaan järkyttävään sotatilaan Euroopassa, on VIELÄ sanottava: 100 x KIITOS! KIITOS! Ja KIITOS! Kiitos siitä, että saan kohdata liikkeen, tanssin, kehollisuuden äärellä ja välittää kokemustani kehon viisaudesta ja sen elämää paremmaksi muuttavasta voimasta! 

Heja Dansen!

Heja Zodiak-ungdomar!🔥👌💎

Heja Carl Knif Company!

Lämpöisin, kevätaurinkoisin tanssi-terveisin;
Jonna Aaltonen

 

Tanssijoita salissa
Työpaja Sibeliuslukiossa 28.3.2022
Kuva: Terhi Vaimala

 

Tanssijoita salissa
Työpaja Musiikkiopisto Arkipelagissa Paraisilla 22.3.2022
Kuva: Solveig Ekholm

 

Sessions Tanssin talossa 5.-7.5.2022

#sessions
@carlknif_company #carlknif_company
@turuntanssioppilaitos #turuntanssioppilaitos
@zodiak_helsinki @zodiakhelsinki #zodiakpresents
#zodiaknuoret
#tanssintalo
#kaapelitehdas