Kansainvälinen whacking-ikoni Mounia Nassangar tutkii ensimmäisessä teoksessaan koreografina tanssin kykyä ottaa sanojen paikka silloin, kun sanat eivät riitä.

Waacking-tanssityyli, joka kirjoitettiin alun perin whacking, syntyi 1970-luvun Los Angelesin LGBTQ-diskoskenessä. Se tarjosi queer-ihmisille väylän itseilmaisuun aikana, jolloin he olivat suurelta osin näkymättömiä ja stigmatisoituja. Waackingin juuret ovat punkingissa – halventavan ”punk”-sanan uudelleentulkinnassa – ja sille ovat ominaisia dynaamiset, korostetut käsiliikkeet musiikin tahdissa.

Teoksessa STUCK viisi tanssijaa tulkitsee waackingia kukin omalla yksilöllisellä tavallaan. He tanssivat itseilmaisun pakottavalla voimalla, joka vastustaa kaikkea sortoa. Tanssista tulee keino vapautua sisäisistä ja ulkoisista rajoitteista – ja ylittää kielelliset rajat.

"Huomaan jääväni sanattomaksi, jos joudun tiettyihin minua järkyttäviin tilanteisiin. Pääni haluaisi ilmaista tunteitani, mutta suuni ei liiku. Koreografinen tutkimukseni kumpuaa tiloista, joita kävin läpi ennen burnoutia, sen aikana ja sen jälkeen. Tutkin myös sitä, miten meidät nähdään ulkoapäin ja mitä itse tunnemme sisällämme.

Musiikilla on merkittävä rooli tässä teoksessa. Sen äänimaailma on toisaalta kunnianosoitus ranskalaiselle French touch -musiikkisuuntaukselle, joka ammentaa diskosta, funkista ja elektronisesta musiikista. Toisaalta se on kunnianosoitus myös houselle ja teknolle. Näitä kahta tyylisuuntaa voidaan pitää diskomusiikin suorina tai epäsuorina jälkeläisinä. Waacking syntyi juuri diskon äärellä. DJ Frankie Knuckles sanoi kerran, että ’house-musiikki on […] diskon kosto.’ Siinä on jotain osuvaa.

Tuoreena DJ:nä kiinnitän erityistä huomiota ääniin eri kohtauksissa. Siksi päätin tehdä yhteistyötä biitintekijä Maclarnaquen kanssa. Meillä on samanlainen musiikkimaku, mikä helpottaa ajatusten vaihtoa. STUCK-teosta varten Mac loi soundin String of Life -kappaleen samplesta – teknoklassikosta, jonka valitsin tätä teosta varten.”

– Mounia Nassangar

Mounia Nassangar

Mounia Nassangar on yksi Ranskan ja kansainvälisen whacking-skenen keskeisistä nimistä. Hän työskentelee koreografina, tanssijana, näyttelijänä, mallina, DJ:nä, tapahtumatuottajana ja oman tanssiryhmänsä johtajana.

Nassangar on tanssinut viisivuotiaasta lähtien ja kulkenut monien lajien – kuten poppingin, lockingin, new stylen, housen, dancehallin ja street jazzin – kautta ennen erikoistumistaan whackingiin. Vuonna 2018 hän nousi laajemman yleisön tietoisuuteen Jean-Paul Gaultier’n Fashion Freak Show’ssa, joka esitettiin Pariisin Folies Bergère -teatterissa, sekä Gaspar Noén elokuvassa Climax, joka palkittiin Cannesin elokuvajuhlien Directors’ Fortnight -sarjassa.

Vuonna 2019 Nassangar loi whacking-teoksen Oui, et vous? yhteistyössä Ma Dame Paris -kollektiivin kanssa, jonka hän perusti yhdessä Sonia Bel Hadj Brahimin ja Josepha Madokin kanssa. Vuonna 2022 hän loi koreografian Aya Nakamuran SMS-kappaleenmusiikkivideoon ja esiintyi videolla myös itse. Samana vuonna hän toimi liikeohjaajana artisti Kelelalle. Vuonna 2023 Nassangar nähtiin tanssimassa Travis Scottin MODERN JAM -musiikkivideolla.

Tapahtumatuottajana Nassangar organisoi Waack in Paris -festivaalia, joka on järjestetty muun muassa Gaîté Lyriquessa, Carreau du Templessä, Nuit Blanche Paris -tapahtumassa ja Defected Croatia -festivaalilla. Hän on toiminut myös apulaiskoreografina Lancômen Idôle-kampanjassa ja tehnyt yhteistyötä eri brändien, kuten Tommy Jeans ja Jaeger-LeCoultre, kanssa.

Mallina Nassangar on ollut Evian x Balmain -, Jean Paul Gaultier'n Scandal- ja MAC Cosmetics -kampanjoiden kasvona. Hän on yksi Erborian-merkin muusista ja kävellyt catwalkilla suunnittelija Burc Akyolin muotinäytöksessä. Vuonna 2023 hän perusti oman tanssiryhmänsä cie.nassangar, jolle hän loi teoksen STUCK vuonna 2024. IG: @Mounia_Nassangar

Maclarnaque

Maclarnaquen musiikillinen matka alkoi tanssin maailmassa ja vei hänet ensin DJ-pöydän ääreen ja myöhemmin säveltämisen pariin. Hän yhdistelee tunnusomaisia rytmejä ja nykyaikaisia soundeja, sekoittaen niitä lennosta sormirummuttamalla. Lavojen ulkopuolella Maclarnaque työskentelee äänisuunnittelijana hiphopin, tanssin ja liikkuvan kuvan risteyskohdissa. IG: @maclarnaque


Koreografia: Mounia Nassangar
Tulkinta: Suzanne Degennaro, Serena Freira, Oumrata Konan, Nicole Kufeld, Carla Parcianello
Koreografin assistentti: Sofia Staníc
Biittien tekijä: Mac L’Arnaque
Lavastus, valosuunnittelu: Xavier Lescat
Puvut ja stailaus: Lydie Tarragon, Mounia Nassangar
Äänisuunnittelu: Lucie Béguin

Tuotanto: Cie Nassangar
Apulaistuotanto: collectif FAIR-E / CCN de Rennes et de Bretagne. An association that receives grants from the Ministry of Culture. (Direction régionale des Affaires culturelles / Bretagne), the city of Rennes, the Regional of Brittany and Ille-et-Vilaine Departement (FR).
Osatuotanto: CCN-Ballet national de Marseille in the framework of Accueil studio / ministère de la Culture, La Villette - Paris, La Place - Paris
Tukija: Ville de Rennes in the framework of Appel à projet Accueil en résidence artistique

Teos palkittiin ensimmäisellä palkinnolla kansainvälisessä Danse élargie -kilpailussa 2024, järjestäjinä Théâtre de la Ville – Paris, Boris Charmatz et [terrain], Fondation d’entreprise Hermès, Cndc – Angers ja La Comédie de Valence, CDN Drôme-Ardèche.

Ensi-ilta: 19.6.2024, in the framework of (UNDER)GROUND in Rennes.

FESTIVAALIESITYS