Kidows Kimin sooloteos High Gear tutkii kehollista hahmokokoelmaa, joka ammentaa loisivista, intiimeistä muistoista ja kietoutuu vaihtoehtoisen mangan kuvastoon.
Teoksessaan Kidows Kim kyseenalaistaa tuotannon, kulutuksen ja uudistumisen loputtoman kierteen. Sen keskiössä on hahmo, joka ei toisinna näitä kaavoja vaan pyrkii horjuttamaan niiden mekanismeja, katkaisemaan toiston ja vapautumaan niiden otteesta.
High Gear on saanut inspiraationsa yonkoma-mangan rakenteesta: neliruutuisesta sarjakuvamuodosta, jota käytetään usein myös poliittisessa journalismissa. Tätä rakennetta seuraten teos sukeltaa elämän neljään perusteemaan: 1起) syntymään, 2承) syömiseen, 3轉) työhön ja 4結) kuolemaan. Tässä suljetussa kierrossa representaatiot sulautuvat, purkautuvat ja (uudelleen)rakentuvat jatkuvasti. Merkitykset kerrostuvat, törmäilevät ja hämärtävät subjektin, objektin ja abjektin välisiä rajoja.
Teoksen melun ja katseiden sekamelskassa hajanainen, haamumainen keho etsii suuntaansa. Se kohtaa tutussa ja kotoisassa kummuutta sekä kasvavaa etäisyyttä, joka fyysisestä läheisyydestä huolimatta leviää tilaan.
High Gearista muodostuu näin eristetty tila, jossa keho avautuu ja purkautuu tavoitellessaan tavoittamatonta.
Kidows Kim
“Olen syntynyt Etelä-Koreassa. Opiskeltuani graafista suunnittelua ja mimiikkaa jatkoin koulutustani CNDC:ssä Angersissa ja suoritin myöhemmin maisterin tutkinnon Exerce-ohjelmassa ICI-CCN:ssä Montpellier’ssä Christian Rizzon ohjauksessa.
Teokseni muodostavat intiimin kosmogonian nimeltä Dictionary of Fantastic Creatures. Sen ensimmäinen osa on oudon hirviömäinen soolo FUNKENSTEIN (2021), ja toinen osa, CUTTING MUSHROOMS (2023), tutkii keskeneräistä mikromuodonmuutosta. Samalla kehitän satunnaisten ja lyhytkestoisten esitysten sarjaa, joka kumpuaa pakkomielteestäni mangaan.
Työskentelyäni ohjaa ’Monstrarcheology’ eli menetelmä, jossa kaivetaan esiin monitahoinen, orgaaninen muoto, joka liikkuu kuvainnollisen ja abstraktin välillä. Se ammentaa henkilökohtaisista, sosiaalisista ja poliittisista kokemuksista. Tutkin hirviömäisyyttä, joka syntyy, kun kollektiivisen alitajunnan hallitsevia ideoita puretaan vääristämällä ihmisen kehon, äänen ja arkisten esineiden normatiivisuutta. Yritän louhia arjessa piilevää outoutta.
Tässä jatkuvassa tutkimuksessa epävakaat yhteydet ja katkokset tuottavat alati muuttuvaa, määrittelemätöntä koreografista ainesta. Loputtoman muodonmuutoksen keskeneräisyys synnyttää tavoittamattoman fyysisyyden. Harjoitan tätä kaivausta kyseenalaistamalla eri ilmaisumuotojen – liikkeen, vaatetuksen, äänen, veistoksen ja kirjoituksen – välisiä hierarkioita ja tutkimalla niiden välisiä jännitteitä. Tämä risteilevä metodologia kuvastaa eräänlaista performatiivista eeppistä runoa, joka rakentuu henkilökohtaisista myyteistä.”
Koreografia ja tulkinta: Kidows Kim
Valokuvaus ja dramaturgia: Hubert Crabières
Pukusuunnittelu: Josiane Martinho
Metalliveistos: Célia Boulesteix
Valosuunnittelu: Marie-Sol Kim
Äänisuunnittelu: Samir Kennedy
Tekstin pohdinta: Lucille Belland
Ulkopuolinen silmä: Kazuki Fujita
Yhteistuottajat: La Ménagerie de verre; CCN Ballet national de Marseille - direction (LA)HORDE; ICI-CCN Montpellier Occitanie / Pyrénées-Méditerranée; La Place de la danse CDCN Toulouse Occitanie
Tukija: DRAC Île-de-France
Tuella: Workspacebrussels; La Bellone, Bruxelles; Kunstencentrum Buda; CN D Centre national de la danse; The Saison Foundation, Japon: invitation as « Visiting fellow » en 2023, tukijana The Agency for Cultural Affairs, Government of Japan, in Fiscal Year 2023
Ensi-ilta: 25.3.2025, La Ménagerie de verre, Pariisi
FESTIVAALIESITYS