Kamerunilaisen tanssitaiteilija Zora Snaken teos L’Opéra du Villageois on yhtä aikaa hautajais- ja vapautusrituaali. Se tuomitsee eurooppalaiset museot, jotka säilyttävät kokoelmissaan ryöstettyä taidetta, ja kutsuu esiin varastettujen esineiden hengen.
L’Opéra du Villageois johdattaa katsojan toiseen todellisuuteen. Keskellä kiivaita keskusteluja kulttuuriesineiden palauttamisesta Snake herättää henkiin naamioiden kehollisen voiman ja vastarinnan.
Snake vaatii takaisin kaiken, minkä siirtomaavallat ovat vuosisatojen aikana vieneet: kullan, suolan ja historian. Mutta niiden henki elää edelleen: “They took the work, but not the spirit.”
“Naamion historia, sen sisin tai jopa pyhä ydin pelkistyy museossa ’taide-esineeksi’, vaikka se edustaa samalla järjestäytynyttä yhteiskuntaa ja sen perintöä. Me jatkamme tätä suurta jälleensyntymää ja kannamme sen ehtymätöntä ja kulttuurisesti rikasta perintöä, jota kolonialismin valtarakenteet ovat pitkään vaientaneet.”
Snake kertoo naamioiden salatusta matkasta yksityisinä aarteina, kapitalistisina hyödykkeinä ja varastettuna taiteena – ja samalla hänen esivanhempiensa kärsimistä ruoskaniskuista. EU:n lipun, hautajaisten sekä kullan ja suolan ympärille rakentuvan rituaalin kautta hän tekee näkyväksi rikkauksien ryöstön historian ja naamioihin kytkeytyvän, yhä elävän taiteellisen perinnön.
“Ajatus hiljaisuuden vastustamisesta kumpuaa esivanhempiemme hiljaisuudesta. He eivät vaienneet puhumisen pelosta vaan siksi, että pelkäsivät kuolemaa ja koko kylän tuhoamista”, Snake kertoo.
“Osa vapaustaistelijoistamme vastusti kuitenkin avoimesti siirtomaahallitsijoiden harjoittamaa väkivaltaa. Esitys herättää henkiin vaietun vaurautemme – ja saa sen huutamaan. Se paljastaa julmuudet ajalta, jolloin naamioita käytettiin parantamiseen, sotien lopettamiseen, rauhan rakentamiseen ja uusien liittojen solmimiseen. Museoon päädyttyään naamiot ovat menettäneet yhteisössään alkuperäisen merkityksensä, koska ne on irrotettu juuriltaan.”
Zora Snake kulkee ilmaisuvoimaisesti pyhän ulottuvuuden läpi ja tekee kulttuuriesineiden palautusta koskevan kiistan näkyväksi kehon, esityksen, tanssin ja rekvisiitan kautta. L’Opéra du Villageois on kunnianosoitus kylien asukkaille, joita on pitkään pidetty “sivistymättöminä”, ja herättää heidän voimansa ja vastarintansa.
Zora Snake
Zora Snake on tanssija, koreografi ja esitystaiteilija. Hän on perustanut Compagnie Zora Snake -tanssiryhmän ja Kamerunissa järjestettävän kansainvälisen MODAPERF-festivaalin.
Snake työskentelee ympäri maailmaa. Taiteellisessa työssään hän on kiinnostunut taiteen luomisesta julkisissa tiloissa, rituaalinomaisista poliittis-runollisista esityksistä sekä taiteen ja yhteiskunnan suhteesta. Hänelle on erityisen tärkeää vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa esitysten kautta Kamerunin kaupunkialueilla.
Snake on voittanut lukuisia palkintoja ja tehnyt yhteistyötä tunnettujen taiteilijoiden, kuten Serge Aimé Coulibalyn ja Fabrice Murgian, kanssa. Hän on ollut vierailevan taitelijana muun muassa Pariisin Cité internationale des artsissa, Palais de Tokyossa ja Centre Beaubourgissa.
Snaken loi ensimmäisen sooloteoksensa Le départ vuonna 2018. Vuonna 2023 hänen teoksensa Shadow Survivors, jossa hän esiintyi neljän muun tanssijan kanssa, sai ensi-iltansa Brysselissä. Snaken tuorein teos Combat des lianes on kunnianosoitus hänen juurilleen ja metsien asukkaille. Teoksessa Snake esiintyy neljän muun tanssijan ja kahden muusikon kanssa Théâtre National Wallonie-Bruxellesin näyttämöllä.
Koreografia, konsepti ja esiintyminen: Zora Snake
Elävä musiikki: Maddly Mendy Sylvia
Teksti: Zora Snake
Äänet: Felwine Sarr, Bénédicte Savoy, Emmanuel Macron, Eliane Azoulay, traditionaalinen musiikki Bebe Wandja & Bamilileke
Puvut ja skenografia: Zora Snake
Tuotanto: Company Zora Snake, FASO TEATRIn tuella
Tukijat: La cité internationale des arts à Paris, Collectif Afrikadaa, Palais de Tokyo à Paris, Live art Network Africa à Johannesburg.
Ensi-iltavuosi: 2022
FESTIVAALIESITYS