CATALYSTS – Somatic Resonance on installaationäyttely islantilaisen koreografin Margrét Sara Guðjónsdóttirin teosten luomista somaattisista tiloista. Näyttely toteutetaan yhteistyössä MUU Helsinki Nykytaidekeskuksen kanssa.

CATALYSTS – Somatic Resonance on installaationäyttely islantilaisen koreografin Margrét Sara Guðjónsdóttirin teosten luomista somaattisista tiloista. Näyttely on todellisuusteknologioiden, kinesteettisten algoritmien, affektien, arkistomateriaalin ja elävien kehojen koreografia. Näyttelyssä on lisättyä todellisuutta hyödyntävien 14 valokuvan sarja.

Teoksen on luonut Margrét Sara Guðjónsdóttirin ja tutkija, taiteilija Susan Kozelin johdolla taiteilijoiden ja tutkijoiden poikkitieteellinen ryhmä, ja se on interventio nykyisten digitaalisten kulttuurien jännitteisiin ja mahdollisuuksiin. Se osallistuu meneillään oleviin keskusteluihin, jotka koskevat medioitujen kehojen yhteenkytkettävyyden laajennettuja koreografioita, parantumista, feminismiä, energisen kansalaisuuden käsitteitä, tekoälyä ja laajemman sosiaalis-poliittisen kehon patologiaa omassa kehossamme. Näyttelyn kävijät kantavat tämän koreografisen näyttelyn tiloja ulospäin, synnyttäen väreilyjä kollektiivisessa somaattisessa kentässä.

Kävijöitä pyydetään lataamaan CATALYSTS-sovellus. Sen avulla he voivat uppoutua tanssijoiden resonanssitiloihin, jotka ovat saaneet vaikutteita Guðjónsdóttirin syväkudosten vapauttamiseen tähtäävästä FULL DROP into the Body -työskentelystä. Affektiivisen potentiaalin tilat syntyvät, kun piileviä energioita herätetään ajan, median ja lihan kautta, laajentaen sitä mitä tanssi voi olla ja miten kehot voivat muistaa.

Näyttelyn avajaisia vietetään la 3.2.2024 klo 13–15. Paikalla on Guðjónsdóttirin lisäksi näyttelyn muista tekijöistä tutkija, taiteilija Susan Kozel. Avajaisten osana järjestetään klo 14 alkava keskustelu, jossa kuullaan Guðjónsdóttirin ja Kozelin yhteistyöstä sekä näyttelyn synnystä. Keskustelua fasilitoi Peter Mills, yksi Sivuaskel-festivaalin tämän vuoden kuraattoreista.

Tekijät

Margrét Sara Guðjónsdóttir (s.1978 Islanti) on Berliinistä käsin työskentelevä islantilainen koreografi. Vuodesta 2010 lähtien hän on käsitellyt sosiaalipoliittisen ruumiin kehoihimme jättämää patologista jälkeä, sekä purkanut sitä koreografisissa teoksissaan ja kehon syväkudosten vapauttamiseen pyrkivässä FULL DROP into the body -praktiikassaan. Guðjónsdóttir työskentelee kuva-, media- ja tanssitaiteen rajapinnalla, ja esimerkiksi vuonna 2019 hän teki Ocean Glory -tilausteoksen SAVY Contemporary galleriaan Berliiniin. Teos oli performatiivinen monitaiteellinen installaatio.

https://msgudjonsdottir.com/index.php/about/

Susan Kozel on tutkija ja taiteilija, joka on työskennellyt viimeiset pari vuosikymmentä tanssin, filosofian ja erilaisten digitaalisten teknologioiden parissa. Tällä hetkellä hän työskentelee taiteiden ja viestinnän professorina Malmön yliopistossa. Hän on työstänyt CATALYST-näyttelyn filosofista pohjaa ja arkiston konseptointia.


Konsepti, koreografia ja esitysteosten ja somaattisen praktiikan tekijä: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Filosofia, arkistokonsepti: Susan Kozel
Editointi, videot tablettitietokoneelle, visuaalinen konsepti: Jeannette Ginslov
AR/MR/AI-luominen ja interaktiivisuus-teknologia: Keith Lim
Valokuvat: Lasse Dahl, Jeannette Ginslov, David Kiers, Eva Schmidhuber

Alkuperäinen videoarkistomateriaali: Jeannette Ginslov, Andrea Keiz, Eva Schmidhuber, Jens Sethzman, Antoine Verbièse
Valokuvien tulostus: Magnus Denker
Alkuperäiset sävellykset: Peter Rehberg
Tanssivat arkistovideomateriaaleissa: Louise Dahl, Catherine Jodoin, Laura Siegmund, Angela Schubot, Marie Topp, Suet- Wan Tsang, Marie Ursin
Tuotanto: Jill Emerson & Till Rothmund