Zodiakissa nähdään elokuun 21. ja 22. päivä tanssija ja koreografi Vera Nevanlinnan uusi tulkinta amerikkalaiskoreografi Deborah Hayn soolokoreografiasta News. News nähtiin Nevanlinnan tulkitsemana ensimmäisen kerran Zodiak Stagella vuonna 2007. Kysyimme Veralta muutamia kysymyksiä pari viikkoa ennen esityksiä.

Millä tavalla Newsin uusi versio eroaa alkuperäisestä? Vai voiko alkuperäistä edes olla, kun esitys muuntuu joka esityskerralla?

Newsin uusi versio tuskin eroaa alkuperäisestä ihan kauheasti. Oma asenteeni on nyt kyllä paljon kepeämpi, suvaitsevampi, avoimempi ja, jos vain mahdollista, niin entistäkin enemmän hetkessä elävä.

Uskon, ettei tämä vapaus ”näytä” kovin erilaiselta katsojalle, mutta se tuntuu minulle hyvinkin erilaiselta ”vanhaan” Newsiin verrattuna. Koen olevani vapaampi ja rohkeampi tekemään valintoja juuri siinä hetkessä, missä olen. Huomaan, että esimerkiksi koreografian hetket ”cry”, ”dark side” tai ”routines in my life” ovat muuttaneet hyvinkin paljon merkitystä itselleni.

Aiemmin ”cry” oli pienen rääpäleen huutava kraakaisu, nyt se on ollut sellaista oksentamisen ääntä - - saa nähdä, miksi se tässä vielä muotoutuu muutaman viikon aikana. Myös rutiinit merkitsevät minulle tällä hetkellä jotain positiivista ja tukevaa, aiemmin ajattelin ne tukahduttavina pakkoasioina.

On oikeastaan hyvin vaikea sanoa, miten esim. nämä muutoksen näkyvät itse teoksessa, vai näkyvätkö lainkaan. Puku ja valot tulevat säilymään samoina tai lähes samoina, äänimaailmasta en osaa ihan vielä sanoa, kuinka paljon se tulee tässä vielä syntymään uudestaan. Periaatteessa se on kuitenkin ”sama kuin siinä vanhassa Newsissa”, vaikkei se koskaan mikään ihan sama ollutkaan!


Olet myös opettanut paljon Deborahin metodia, hänen siunauksellaan. Millaisia asioita opetuksessa voi välittää eteenpäin, mikä on olennaista?

Deborah Hay practisen olennaisin asia on se, että tanssijana harjoittelen asioita; en siis osaa niitä, en edes pyri osaamaan, enkä tiedä, miten pitäisi tanssia. Saan harjoitella kehon kanssa jatkuvassa vuorovaikutuksessa olemista sekä tämän lisäksi harjoitella esiintymistä. Ja tämä harjoittelu jatkuu aina vaan, oikeankin yleisön läsnäollessa.

Saan harjoitella tanssimista jatkuvassa kysymisen tilasta käsin sen sijaan, että tietäisin, mitä yritän ilmaista tai tietäisin, mistä teoksessa on kyse tai että mitä haluan tanssillani ilmaista/välittää/väittää tai kertoa. Saan olla jatkuvasti ihmeen ja ihmetyksen äärellä. Tämä tila saattaa olla toisaalta turvaton ja pelottava, mutta myös hyvin luova, inspiroiva ja yllättävä – ihmiskeho on niin ihmeellinen. Sieltä kumpuaa ties mitä.

Kaiken lisäksi koko tehtävä eli practise on mahdoton tehtävä ja siksi juurikin niin ihana ja kevyt ja hullu. Itse olen saanut practisesta rohkeutta, iloa ja seikkailuja sekä ERITTÄIN paljon esiintymiskokemuksen harjoittelemista, mikä on tanssijalle ihan luksusta.

 

News Zodiak Stagella pe 21.8. ja la 22.8. Samassa illassa nähdään myös Peter Humblen ja David Youngin runollinen lyhytelokuva Deborah Hay Alignment is everywhere.

Vera Nevanlinnan ohjaama ammmattilaiskurssi Deborah Hay Practice: News Zodiakissa 24.–28.2020.