Zodiak Stagella saa lokakuun puolivälissä ensi-iltansa Akim Bakhtaouin esikoisteos Humanculus. Kysyimme Akimilta muutaman kysymyksen teoksen taustoista.

- mistä nousi kiinnostus juuri tätä tematiikkaa kohtaan (ihminen vs. teknlogia, scifi-dystopia)?

Kiinnostus ihmisen ja teknologian välisestä kitkasta on itselleni syntynyt jo pitkän aikaa sitten. Olen aina ollut kiinnostunut dystopia teemaisista elokuvista ja sarjoista. Inspiraatiota olen ammentanut mm. näistä: The Matrix, Cyberpunk, Love, Sex and Robots, Black Mirror.

Äärimmäisen kiinnostavaa tematiikassa on se, että elämme ajassa, jossa uusia teknologisia harppauksia tehdään jatkuvasti ja uusia teknologisia normeja syntyy yhä kiihtyvämmällä syklillä (sekä hyvässä että pahassa). On normaalia omistaa älypuhelin, älykello, älysormus, älylasit. Pikkuhiljaa erilaiset dystooppiset tulevaisuudennäkymät eivät tunnukaan kovinkaan kaukaisilta. Ovatko ihonalaiset mikrosirut ja kyborgiset proteesit ja implantit seuraavaksi tulevaisuuden trendien aallonharjalla?

Yritän peräänkuuluttaa ajatuksia siitä, että on tärkeää olla hereillä, tiedostaa ja havainnoida asioiden muutokset ja niiden mukana tulevat uudet vaikutukset ja vastuut. Huomaatko seuraavasi vain muiden perässä vai kuljetko suuntaan jonne oikeasti itse valitset meneväsi? Mitä uhraamme saavuttaaksemme uusia huippuja?

- ennakkotekstissä todetaan, että haluat tällä teoksella "luoda katutanssiteoksille ponnahduslaudan nykytaiteen lavoille." Olisi kiinnostava kuulla tälle vähän taustaa, esim. omia kokemuksiasi.

Alkuperäinen ajatus lähti siitä, että halusin luoda katutanssilajeille oman ulostulon nykytaiteen lavoille. Olin kyllästynyt näkemään enimmäkseen nykytanssista ponnistavia esityksiä.

Katutansseilla on hurja potentiaali synnyttää upeita teoksia. Harmillisen vähän niitä on kuitenkaan tuotettu. Omasta muististani voisin laskea näkemäni teokset lähes yhden käden sormilla. Katutanssit ovat vielä nuori laji ja vaikka ne ovat kiitäneet maailmanlaajuiseen suosioon, on niiden arvostus silti täysin eri asemassa kuin klassisempien sisarustensa.

Erityisen oleellisena tämän teoksen tekemisessä pidän sitä, että on tärkeää osoittaa katsojille ja etenkin uusille sukupolville mihin kaikkialle katutanssia voi viedä. Tässä taiteenlajissa voi luoda vähintään yhtä hämmästyttäviä, erikoisia ja rakastettavia teoksia kuin muissakin lajeissa. Katutanssien ei tulisi vain pitää jalkaa oven välissä, vaan niille tulisi avata paikka samalla viivalla muiden lajien lomassa. 

Katutanssit ovat lähteneet tarpeesta uudenlaiselle ilmaisutavalle. Vapaalle liikkeelliselle ilmaisulle, jolla on myös virtuoottisia pyrkimyksiä. Niiden sosiaaliset perinteet ovat lähtöisin erilaisista biletansseista. Yhdessä tekeminen, kollektiivisuus ja hauskanpito ovat tärkeitä arvoja katutanssiskenessä. Myös katutanssiskenen battle-kulttuuri perustuu yhteisen hetken jakamisen ja toisen sparraamisen, sekä itsensä ylittämiseen. Tämä toimintakulttuuri on kehittänyt lajin tietotaito-tasoa eksponentiaalisesti. Tämän vuoksi koen, että on korkea aika tuoda nykytaiteen lavat myös katutanssijoille saavutettaviksi aluevaltauksiksi.

- onko erityisesti Poppingin tekniikoissa ja estetiikassa jotain, jonka vuoksi sen avulla on luontevaa lähestyä juuri tätä tematiikkaa, jota Humanculus käsittelee?

Ajatus lähti siitä, että halusin tehdä jokaiselle katutanssityylille oman teoksen. Ensimmäiseksi teokseksi sitten syntyi Humanculus, joka ammentaa liikelaatunsa Poppingista.

Popping sopii Humanculus-teoksen tematiikkaan kuin nenä päähän. Joku voisi ajatella, että on menty sieltä missä aita on matalin ja näin varmasti onkin; Poppingin lähtökohdat ovat olleet nimenomaan robotiikan representointi ja erilaisten tilanteiden animoiminen. Mikäs sen sopivampaa, kun Humanculuksen aiheena kuitenkin on ihmisyys vs. teknologia, jolloin tyylillinen valinta on erittäin perusteltu ja kunnioittaa samalla lajin historiaa. Voisi sanoa, että Popping on kuin luotu tähän teokseen sekä vice versa.

Humanculus-työryhmä

Akim Bakhtaoui on tanssija-koreografi, joka kulkee myös nimellä Alpha Extreme. Akim on Humanculus-teoksen koreografi ja toinen esiintyjistä. Hän on monien eri katutanssilajien mestari sekä nykytanssin ammattilainen. Kentällä Bakhtaoui tekee tanssijan töitä, opettaa, koreografioi, tuomaroi, kilpailee kansainvälisesti sekä toimii DJ:nä kotimaisesti. Akim haluaa luoda taiteellisissa töistään mukaansa tempaavia, ajatuksia herättäviä mutta helposti lähestyttäviä. Yhteisöllisyys, juhlistaminen sekä inspirointi ovat Akimille lähellä sydäntä.

Humanculus-esityksen toinen esiintyjä on yksi Akimin luottomiehistä, Hozan Omar. Hozan on sekä Suomessa että kansainvälisesti mainetta ja tunnustusta niittänyt katutanssija. Hozan on saanut oppinsa alan legendoilta, mm. Hit Master Fishiltä (US) ja Damond Frostilta (SE). Hozanin rautaista tietotaitoa tanssilaji Poppingista on käytetty teoksen yhtenä kulmakivistä.

Elina Ström on Helsingissä asuva freelancepukusuunnittelija, jonka prosessilähtöinen tekijyys nojaa usein intuitioon ja assosiaatioihin. Häntä kiinnostaa hahmoissa teoksen aikana tapahtuvat metamorfoosit sekä samojen asioiden esittäminen eri kontekstissa niin, että ne muuttuvat toiseksi katsojan kokemuksessa. Hänen intohimonaan on ihmisyyttä pakenevien tai sen rajoilla häilyvien olioiden ja olentojen pohtiminen ja rakentaminen.

Oscar Dempsey on lavatussuunnittelija, kuvataiteilija ja rekvisiitantekijä, joka suunnittelee ja valmistaa esitys-, elokuva- ja taideprojekteja. Dempseyn teoksia ja suunnittelutöitä on nähty kansainvälisesti eri puolella Suomea, Tanskaa, Tšekkiä, Isoa-Britanniaa ja Irlantia.

Riku-Pekka Kellokoski on helsinkiläinen äänisuunnittelija, säveltäjä ja esitysten tekijä. Hän työskentelee pääasiassa esittävien taiteiden parissa ja on kiinnostunut materiaalisuudesta ja toimijuudesta äänen, musiikin ja tekniikan kontekstissa. Hänen teatteri- ja nykytanssitöissään ääni toimii dramaturgisena ja skenografisena kehyksenä toiminnan ja affektien ympärillä.

Jaakko Sirainen on tamperelainen valosuunnittelija, joka on työskennellyt esittävien taiteiden parissa vuodesta 2016. Hänen taiteellinen taustansa on sirkuksessa, joka onkin Jaakon erityisosaamista myös valosuunittelijana. Esittävien taiteiden lisäksi Jaakko on suunnitellut konserttien ja erilaisten gaalojen valoja. Valon lisäksi hän on kiinnostunut myös lavastamisesta ja esitysten kokonaisvisuaalisuuden suunnittelusta. Jaakko on kiinnostunut ihmisyydestä ja lempeästä inhimillisyydestä. Valossa häntä kiinnostaa erityisesti sen monipuolisuus ja kauneus.

Humanculus Zodiak Stagella 13.–30.10.2022