“...Katso tätä maisemaa. Ostaisitko tämän maiseman osaksi kokoelmaasi? Rukoilen sinua ostamaan tämän maiseman kokoelmaasi. Ostakaa taidettamme, älkää maitamme..."

Matriarkaatti on kollektiivinen parantumisen ja uudistumisen esitys. Se on syntynyt eräänlaisena uudelleenpaluun tai uudelleenpalautumisen  prosessina (engl. rematriation), jossa palaamme ihmisten, maan, vesien, henkien ja muiden kuin ihmisten välisen sukulaisuuden maailmaan.

"Alkuperäiskansat ja ei-alkuperäiskansat eivät ole koskaan tervehtineet toisiaan kunnolla", Feodoroff kuvaa esityksen ensimmäistä osaa Ensimmäinen kohtaaminen. Tämä on mukaelma  taiteilija Ki-ke:in (Nuu-chah-kulttuurihahmo Hupacasath First Nationista) ajattelusta.

"Aloimme kuvitella millainen olisi ensimmäinen kohtaaminen, jossa teemme selväksi tietoisuutemme valta-asemamme heikkoudesta, ja paljastamme niskamme."

Toinen osa Huutokauppa esittelee kuvia saamelaisalueista, joita uhkaa teollinen maankäyttö. Matriarkaatti myy katseluoikeuden näihin maa(henkilö)maisemiin taideteoksina. Esityksessä tapahtuva myyntikatalogin esittely pohjustaa teosten todellista myyntiä, joka tapahtuu reaaliajassa rinnakkaisena prosessina esitykselle.

Kolmas osa Matriarkaatti tuo näyttämölle kerjäämättömiä naiskehoja.

 

Matriarkaatti luotiin osaksi vuoden 2022 Venetsian biennaalin Sámi-paviljonkia (The Sámi Pavilion). Esitys sai ensi-iltansa Venetsiassa huhtikuussa 2022. Lue lisää esityksestä ja Pauliina Feodoroffista Samí-paviljongin verkkosivuilta (englanniksi).

Matriarkaatti on myös ensimmäinen taiteellinen ulostulo Koneen säätiön rahoittamasta viisivuotisesta suurhankkeesta Miltä sopu näyttää, jossa tehtiin Suomen ensimmäinen maankäytön kumulatiivisten vaikutusten arviointi Muddusjärven paliskunnassa sekä Näätämöjoen valuma-alueeseen kuuluvan Vainosjoen kutupaikkojen ennallistaminen.

Matriarkaatin suojeluyhteistötaho on Osuuskunta Lumimuutoksen Landscape Rewilding -ohjelma, jota johtaa kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n uusimman raportin yksi pääkirjoittaja, Tero Mustonen yhdessä Kaisu Mustosen kanssa.

Ennen viimeistä esitystä ti 13.12. Tanssin talon Pannuhallissa järjestetään klo 16.00–17.20 avoin keskustelu teemalla Saamelaisalueen metsät ja tulevaisuus: mitä voi ja mitä tulisi tehdä?

Keskustelijoina ohjaaja Pauliina Feodoroffin lisäksi Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtaja Sini Harkki, professori Olli Tahvonen Helsingin yliopiston Maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta sekä Kaisu ja Tero Mustonen osuuskunta Lumimuutoksesta. Sekä Greenpeace että Lumimuutos ovat sitoutuneet pitkään yhteistyöhön saamelaismetsissä, niistä täysin riippuvaisten ihmisten kanssa.

 

Pauliina Feodoroffin taiteilijamuotokuva. Video: Forest People AS, tilaaja OCA 2022.

 

Työryhmä:
ohjaus ja esiintyjät: Biret Haarla Pieski, Gáddjá Haarla Pieski, Satu Herrala, Outi Pieski, Eséte Eshetu Sutinen, Hanna Parry, Pauliina Feodoroff
Metsätyö: Osuuskunta Lumimuutos, Miltä Sopu Näyttää, Marja Helander

Kuvaus: Kevin Francett, Petri Mentu, Markus Moshnikoff, Susanna Rauno, Hanna Parry, Terike Haapoja, Pauliina Feodoroff, Stina Aletta Aikio
Äänisuunnittelu,
liveääni ja esiintyminen: Lehmus Murtomaa
Valosuunnittelu:
Jenni Pystynen
Musiikki: Anna Morottaja, 169, Mari Boine

Valon ja äänen ajo ja miksaus: Johannes Vartola
Kielenhuolto: Christoph Parry
Sámi Elde
r: Asta Mitkijá Balto
Tila- ja pukusuunnittelu, esineistö
: Outi Pieski ja Hanna Parry, Ulyana Yulina
Birit Haarlan puku
: Ramona Irene Salo
Veistäjä
: Teuri Haarla
Yhteistuotanto
: Sámi Pavilion / Venice Biennale 2022, Zodiak, Koneen säätiön rahoittama Miltä Sopu Näyttää

Sámi Pavilion is Commissioned by OCA – Office for Contemporary Art Norway, with co-commissioners Kiasma (Helsinki) and Moderna Museet (Stockholm)

KANTAESITYS